Oefentherapie Mensendieck

Oefentherapie helpt je om een gezonde houding aan te leren en beter en soepel te bewegen. Een behandeling bij een oefentherapeut voorkomt, verlicht en verhelpt lichamelijke klachten die ontstaan door bijvoorbeeld ongunstige houding, stress of spanning.

Gedragsverandering

Onze oefentherapeuten maken u bewust van uw houding en uw manier van bewegen. U krijgt inzicht in de reactie van uw lichaam op pijn, (over)belasting en spanning. Daarnaast wordt u zich bewust van bepaald gedrag waarmee u met uw huidige manier van bewegen klachten in stand houdt. In de therapie leert u dit gedrag te veranderen en bewuster met uw lichaam om te gaan. We helpen u hiermee om te gaan. U leert hoe u het beste kan zitten, staan of bewegen tijdens dagelijkse bezigheden. We kijken met u hoe we klachten kunnen verhelpen én voorkomen.

Oefeningen

Op een gunstige manier staan, zitten en bewegen leren we u door oefeningen te doen. Hierdoor verminderen of verdwijnen uw klachten De oefentherapeut gebruikt met name oefeningen om gedrag, houding en beweging in het dagelijks leven te verbeteren. Onder andere bij terugkerende, langdurige of chronische klachten werpt dit zijn vruchten af. Wij stemmen de behandeling af op uw persoonlijke situatie.

Vergoedingen

De behandelingen voor volwassenen worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering. Er wordt geen aanspraak gemaakt op het eigen risico. Het is afhankelijk van de zorgverzekeraar hoeveel behandelingen worden vergoed. De praktijk heeft met alle zorgverzekeraars een contract.

Verwijzing

Heeft u een klachten waarmee een oefentherapeut Mensendieck u kan helpen? U hoeft dan meestal niet eerst naar uw huisarts, maar kunt u direct contact met ons opnemen. Soms is een verwijzing wel nodig, bijvoorbeeld als het om een chronische aandoening gaat. Neem in dat geval eerst contact op met uw huisarts. Daarna helpen we u graag.